Friday, April 16, 2010

petikan khutbah solat jumaat.

Alhamdulillah dapat juga mendengar dan memahami kuhtbah jumaat yang disampaikan oleh imam besar surau al-furqan, a.k.a merangkap jiran teman disini. bacaan,tonasi, penyampaian baik....tak perlu jerit tapi tegas...khutbah menyentuh isu rasuah...yup rasuah, dan memanglah bunyi khutbah itu seakan menghalakan kesalahan di pihak kerajaan pusat...but heyyy....toksah kita amik hati sanagt..me simple...apa yang mai daripada orang yang tinggi ilmu agamanya insyaallah bleh diterima...tapi bukan itu isunya..tetapi isi khutbah tersebut!!!!

mengikut khutbah tersebut....lebih kurang bunyiknya begini!

"hasil daripada perbuatan rasuah  yang dilakukan oleh mereka yang berkepentingan, menyebabkan mereka yang berkerja sehari suntuk mencari rezeki yang halal seperti nelayan dan petani  mengalami kerugian. amalan rasuah akan menyebabkan amal kita tidak diterima ALLAH"

saya tak la kata salah sepenuhnya tetapi saya rasa ayat yang negatif ini boleh di terbalikkan menjadi ayat yang bersifat positif. Menyeru kepada kebaikkan dan mengajar pendengar menjauhi RASUAH.

point saya : seharusnya dinyatakan 
"bahawasanya orang yang tidak mengamal rasuah dan yang mencari rezeki halal sehari suntuk lebih beruntung daripada mereka yang punya kepentingan dengan mengamalkan rasuah kerana amalan kita akan diterima oleh ALLAH" 

saya sangat berharap struktur ayat khutbah sentiasa menggunakan ayat yang positif sifatnya yang menyeru kepada kebaikan, bercerita tentang kelebihan dan tidak hanya condong kearah negatif. Bab sindir kerajaan atau tidak bukan isu utama selagi ia tidak bersifat FITNAH!!
wallahualam...yang baik dari ALLAH dan tiap kesalahan adalah daripada kelemahan diri saya sendiri.

No comments:

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA
dari airmata , darah dan keringat melayu

LS8 SOKONG

LS8 SOKONG

RACIST dan perlu di BOIKOT

RACIST dan perlu di BOIKOT

FEEDJIT Live Traffic Feed

lihatlah DUNIA

amieiedaLUV

semalam...aku mengenalimu....
kemudian...aku terpaut padamu....
kelmarin...cinta ini bersatu....
dan KINI...aku terus menyayangimu...
dan ESOK...akan terus menyayangimu...
hingga AKHIR WAKTU...