Tuesday, August 31, 2010

Pembinaan Pasar baru ditarik balik

teman pernah komen pasal pasar gunung rapat yang mana peniaga cina disana merasakan pasar tersebut milik mutlak orang cina. BACA DI SINI

IPOH 27 Ogos – Peruntukan Kerajaan Persekutuan sebanyak RM6 juta untuk pembangunan Pasar Awam Gunung Rapat telah ditarik balik berikutan para peniaga membantah proses perobohan bagi tujuan pembinaan pasar baru tersebut.


Dalam masa sama, Datuk Bandar, Datuk Roshidi Hashim berkata, proses pemuliharaan semula pasar lama itu juga dihentikan buat seketika.

“Oleh kerana kita tidak membangunkan pasar yang baru, Kerajaan Persekutuan terpaksa menarik balik peruntukan untuk diagihkan ke tempat lain.

“Itu realiti yang terpaksa dihadapi dan saya berasa sedih kerana bukannya mudah untuk membawa peruntukan itu kembali. Saya melakukannya dengan niat baik sebagai seorang pegawai kerajaan, namun mereka mencemuh dan enggan memberikan kerjasama,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Khas (Bajet) Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) di sini semalam.

Pembangunan pasar lama di Gunung Rapat itu sebelum ini dipolitikkan pihak tertentu sehingga para peniaga enggan berpindah ke kawasan sementara yang disediakan walaupun kos elektrik serta air ditanggung MBI.

Malah, pihak MBI juga terpaksa turun padang berulang kali untuk memujuk para peniaga supaya memberi laluan kepada pembinaan pasar awam yang lebih tersusun.

Sebelum ini, Kerajaan Persekutuan telah memperuntukkan RM36 juta untuk pembangunan Pasar Awam Gunung Rapat termasuk lima lagi pasar lama di sekitar bandar raya ini iaitu Pasar Basah Kampung Simee, Pasar Awam Jelapang, Pasar Awam Jalan Pasir Putih, Pasar Awam Buntong dan Pasar Awam Pinji.

Dalam pada itu, Roshidi berkata, pihaknya akan terus membida pembinaan pasar baru di Tanjung Rambutan dengan peruntukan sebanyak RM3 juta yang juga datang daripada Kerajaan Persekutuan.

“Saya berharap peniaga-peniaga di Tanjung Rambutan akan menyokong pembinaan pasar tersebut kerana kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat tidak putus-putus memberikan bantuan kepada rakyat di sini,” katanya.

1 comment:

ISAC said...

Salam bro,

Serious plak posting ko pagi ni...

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA
dari airmata , darah dan keringat melayu

LS8 SOKONG

LS8 SOKONG

RACIST dan perlu di BOIKOT

RACIST dan perlu di BOIKOT

FEEDJIT Live Traffic Feed

lihatlah DUNIA

amieiedaLUV

semalam...aku mengenalimu....
kemudian...aku terpaut padamu....
kelmarin...cinta ini bersatu....
dan KINI...aku terus menyayangimu...
dan ESOK...akan terus menyayangimu...
hingga AKHIR WAKTU...