Thursday, December 17, 2009

Sidang Parlimen

Pagi tadi teman berkesempatan menonton rancangan sidang parlimen di TV1. Pagi ini ahli parlimen yang dijemput ialah timbalan speaker Datuk Wan Junaidi sbg tetamu. Serba sedikit Timb Speaker telah meneyntuh peristiwa Isnin malam apabila belah undi dilakukan. Beliau menyeru setiap ahli parlimen peka dengan setiap persidangan dewan kerana kehadiran ahli parlimen bukan atas dasar peribadi sebaliknya atas kehendak rakyat.

beliau turut menyentuh tentang soalan lisan dan jawapan yang diberikan. Rumusanya soalan dan jawapan terlalu bersifat politik!!! Menurut Yb Wan Junaidi, bagi yang menyoal sekiranya merasakan soalan perlukan perhatian khusus kementerian maka sebaiknya ia dibuat secara bertulis. Soalan juga harus bersifat spesifik contoh yang diberikan "adakah dasar tersebut telah dilaksanakan dan bila?" maka jawapan yang harus diberikan cukup sekadar "sudah dijalankan dan tarikhnya"...apabila menokok tambah jawapan menjadi bersifat politik. Begitu juga teguran beliau kepada pegawai kerajaan yang bertugas di parlimen. Jawapan yg hendak di berikan kepada menteri haruslah tepat, ringkas dan jitu. tidak perlu huraian lanjut kerana ia boleh dijawap melalui jawapn bertulis.
daripada informasi yang diberikan, parlimen di UK (house of commons) tidak mengamalkan soalan atau jawapan politik. Dalam satu sidang, pagi sahaja mereka boleh meluluskan hampir 15 usul tetapi di Malaysia keadaan jauh berbeza. Secara langsung pula dipertontonkan Speaker Dewan Rakyat Datuk Pandikar menasihati ahli parlimen tentang perkara yang sama. Soalan yang telah dijawap atau tidak mahu dijawap tidak perlu diulang-ulang "macam guru besor marah budak-budak je teman tengok" tapi dek kerana kedegilan YB KULA bangun meminta soalan beliau dijawap...dan Speaker mengulangi amaran tersebut...ajer memang degil "keling" sekor nih (ader lagi keling yang degil, begitu juga melayu yang degil....CINA PUN DEGIL JUGAK errr perkauman ker?)
p/s
1. Baca surah YASSIN 3X malam nih.
2.Ramai kakitangan awam yg tak tahu tentang peristiwa malam isnin. ramai tak sedar yang mereka hampir kehilangan bos masing-masing.
3. Semoga MALAYSIA beroleh kemenangan malam ini

No comments:

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA
dari airmata , darah dan keringat melayu

LS8 SOKONG

LS8 SOKONG

RACIST dan perlu di BOIKOT

RACIST dan perlu di BOIKOT

FEEDJIT Live Traffic Feed

lihatlah DUNIA

amieiedaLUV

semalam...aku mengenalimu....
kemudian...aku terpaut padamu....
kelmarin...cinta ini bersatu....
dan KINI...aku terus menyayangimu...
dan ESOK...akan terus menyayangimu...
hingga AKHIR WAKTU...