Wednesday, May 19, 2010

Ketuanan Melayu!!!

Ketuanan Melayu hanyalah pernyataan yang direka2 dan ditokok tambah untuk menjurangkan kepercayaan antara kaum yang telah lama bertamu di bumi MALAYSIA. Ketuanan Melayu di olah dengan amat jahat kononya bangsa melayu melayan bangsa lain dan peribumi asal sebagai bangsa kelas ke 2. Ketuanan melayu di ibaratkan sebagai hubungan antara seorang tuan dan hamba, dicanangkan juga bahawasanya kaum selain melayu rajin bekerja semata-mata untuk kekayaan umat melayu.

Begitu jijik sekali makna disebalik ungkapan "ketuanan melayu". Melayu bangsa yang disemai dengan kesopanan. Bangsa melayu akan merasa malu andai di "angkat" sebegitu tinggi akan gelaran yang diberi. Bangsa melayu seringkali menolak untuk di"lambung-lambung" dengan gelaran dan kedudukan yang tinggi. Kebiasaanya orang melayu yang berhemah tinggi lebih selesa andai dirinya berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan mereka yang lain. Namun saya akan bersetuju bahawa tidak semua melayu sopan dan santun sebagai mana yang saya katakan...kerana melayu juga seorang manusia.

Namun sejauh manakah kebenaranya melayu menjadi tuan di bumi sendiri? Bumi yang dahulunya bergelar TANAH MELAYU telah bertukar nama kepada MALAYsia. Melayu tidak membantah dan demi kesepakatan antara kaum (psssttt kaum pendatang) pertukaran itu tidak dibantah (adakah ini racist?). Sudah tentu tidak RACIST..manakan tidak perkataan MALAYsia jelas menunjukkan kata akarnya ialah MALAY iaitu bangsa asal di tanah melayu. 

Namun kekayaan bumi ini yang dahulu dikenali sebagai TANAH MELAYU dikongsi secara TIDAK ADIL dengan bangsa-bangsa yang lain. Bangsa melayu dan juga bumiputra seringkali berada di kelas pertengahan dan sebahagian lagi berada dikelas bawahan dalam susun atur kekayaan kaum di MALAYsia. Ini sangat tidak adil kerana TUAN tidak berada dikelas atasan sebaliknya mereka yang berada di kelas atasan adalah kaum CINA yang asalnya berdagang ke sini. 

TUAN di malaysia tidak tinggal di BUNGALOW mewah, VILLA2 cantik  ataupun di ladang2 besar. TUAN di MALAYsia mudah didapati di kawasan kampung2 dan pinggir kota. Benar ada juga MELAYU yang mampu membeli rumah di tengah kota tetapi mereka hanya sebilangan peratusan melayu kaya yang sebesar hama jumlahnya. Mereka ini berstatus TUAN kerana perjuangan sebuah parti keramat suara melayu yang menentang penjajah sejak zaman sebelum MERDEKA.

TUAN melayu di MALAYsia tidak boleh bercakap apa jua perkara berkenaan perjuangan dan hak-kak bangsanya. TUAN melayu hanya perlu berdiam diri apabila bangsa  lain meminta-minta, menegur bererti TUAN melayu itu mengamalkan dasar PERKAUMAN. dasar ini hanya  di labelkan kepada TUAN berbangsa melayu sebaliknya bangsa lain terutamanya BEKAS PENDATANG DARIPADA TANAH BESAR CINA bebas menuntut apa yang sebenarnya bukan hak mereka sepenuhnya.

Kini kedudukan TUAN tidak berada ditempat selayaknya, sebagaimana lazimnya. Dalam sesetengah keadaan TUAN MELAYU di MALAYsia di pandang lebih rendah oleh BANGSA yang suatu masa lalu bercita-cita menjadikan TANAH MELAYU sebagai sarang komunis. Kasihan nasib TUAN di TANAH MELAYU...

TUAN melayu itu tak punya apa...masih bertatih dan masih "tiada apa-apa" jika dibandingkan dengan bangsa KULI (saya nyatakan CINA). Namun secara halus bumi bertuah lagi berdaulat yang suatu masa lalu milik bangsa MELAYU secara perlahan sedang bergerak menuju kepada KETUANAN CINA. sebagaimana nasib TEMASIK yang kemudiannya dikenali SINGAPURA dan di rebranding dengan nama SINGAPORE!!

Mungkinkah ini akan terjadi? JAWAPAN HAMBA TIDAK..TIDAK SAMA SEKALI. Hamba memegang pesan DATO LAKSAMANA HANG TUAH...takkan MELAYU hilang di dunia. INSYAALLAH. Patah sayap bertongkat PARUH..andai darah jadi galang ganti..hamba tidak lagi peduli demi AGAMA BANGSA dan TANAHAIR

2 comments:

Anonymous said...

Sekarang sudah terjadi cuma tak nampak zahir, percayalah akan terzahir tak lama lagi

amieiezam said...

tak nampak zahir sbb kita rumpun melayu...nampak pun kita buat2 tak nampak..kan?

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA
dari airmata , darah dan keringat melayu

LS8 SOKONG

LS8 SOKONG

RACIST dan perlu di BOIKOT

RACIST dan perlu di BOIKOT

FEEDJIT Live Traffic Feed

lihatlah DUNIA

amieiedaLUV

semalam...aku mengenalimu....
kemudian...aku terpaut padamu....
kelmarin...cinta ini bersatu....
dan KINI...aku terus menyayangimu...
dan ESOK...akan terus menyayangimu...
hingga AKHIR WAKTU...