Tuesday, May 18, 2010

cerita CINA khianat MELAYU - disebalik Pasar Gunung Rapat IPOH.

  1. Menurut cerita yang teman dengor, Gunung Rapat Ipoh merupakan perkampungan Baru Cina yang disediakan oleh kerajaan dalam memerangi rangkaian pengganas komunis. Rata2 mereka yang ditempatkan disini samada diganggu gugat oleh pengganas ataupun mereka yang disyaki punya pertalian dengan pengganas. Jadi sebagai cara untuk mengasingkan mereka daripada rankgaian pengganas maka perkampungan baru seperti ini ditubuhkan.
  2. Gunung Rapat (kg cina) di kelilingi oleh kg2 dan pertempatan melayu..Sungai Rokam, Rapat Setia, Sg Rapat, Binaria.....namun begitu dalam lokus tersebut...cina masih menjuarai sektor perniagaan.. ibarat kata "kalau musim raya cina...jenuh takder lauk nak dimasak la di kawasan sekitar"
  3. Jalan Besar Gunung Rapat...deretan kedai gagah berdiri ditepi2 jalan. Teman membesar di Jalan Besar Gunung Rapat...apa yang hebatnya di jalan ini....sekiranya anda melalui jalan besar Gunung Rapat anda akan dapati susunan kedai kedai cina dan rumah 2 cina di sepanjang jalan sehinggalah ke hujung jalan...rumah yg dimiliki oleh melayu disepanjang jalan tersebut...SAYA YAKIN TIDAK MELEBIHI 15 Buah...salah sebuah ialah milik ayah teman!!! kedai melayu...hanya ada 2 biji...milik jiran teman iaitu sebuah kedai komputer dan sebuah lagi kedai emas yang telah beberapa kali di masuki pencuri walaupun jarak dengan balai polis hanya 50meter!! kedai india adalah dalam 10 biji yang separuh darinya ialah kedai gunting rambut dan penjual surat khabar.
nih cerita nak mula.....baru-baru ini ada cadangan bahawa pasar basah gunung rapat akan diperbaharui, maknanya pasar lama diroboh dan dibina pasar baru 2 tingkat yang lebih bersih..memang pasar gunung rapat sangat kotor!!!!

Namun usaha tersebut tidak mendapat sokongan kebanyakan peniaga pasar tersebut, atas beberapa perkara yang amat MEMALUKAN yang masih berlaku setelah 52 tahun MERDEKA. Berubah daripada Toleransi kepada Penerimaan hanya sekadar seruan suara tanpa tindakan dan sokongan majoriti peniaga CINA di sini.

Knapa ini yang saya bangkitkan? kerana telah berlaku satu peristiwa Datuk Bandar di herdik dan dihalau oleh peniaga2 cina yang memonopoli pasar tersebut!!! di ceritakan kepada saya bahawasanya kejadian tersebut mengakibatkan menitis air mata datuk bandar IPOH seorang melayu MUSLIM...

Rupa-rupanya, sifat chauvinist dan racist yang kuat menyebabkan cadangan sebaik itu ditolak mentah2.

  1. Pembinaan pasar ini akan menambahkan lagi bilangan meja peniaga di pasar ini...Menyebabkan peniaga cina berasa terancam akan ada peniaga lain dibenarkan berniaga di pasar tersebut.. Amat menyedihkan kerana mereka tidak mahu peniaga melayu ditambah lagi kerana para peniaga mendakwa ITU PASAR CINA!!!
  2. Pembinaan Surau di tingkat 2 seperti memberi isyarat bahawa PASAR CINA ini akan di MELAYUKAN... sedih! mengapa kolot sekali pemikiran CINA2 Peniaga Pasar Gunung Rapat...tolong fikir sama bahawa peniaga dan pengunjung agama ISLAM perlu menunaikan tanggung jawap kepada agama.
  3. Mereka mendakwa pembinaan ini juga akan menyebabkan peniaga luar boleh masuk dan akan merampas bisness mereka...TERUTAMANYA kehadiran peniaga2 ISLAM dan MELAYU kerana tuntutan HALALAN TOYYIBAN!!! Dimana sensitiviti mereka....LEBIH menyedihkan apabila ada JUARA PAS beraksi membela mereka...BUTA KAYU AGAKNYA....
  4. LIHATLAH DUNIA, DIMANA LETAKKANYA PENGORBANAN UMAT MELAYU KEPADA BANGSA2 PENDATANG SEHINGGA MELAYU DILIHAT HAMBA DI BUMI SENDIRI....MADU YANG DIBERI TUBA BUAT BALASAN...SEDIH!!!

4 comments:

Anonymous said...

Beb....

1-Melayu zaman 80han takut nak bertindak...nak tunggu apa pun taktau la..
2-Melayu sampai kiamat pun tak boleh bersatu...amacam betul tak???

Anonymous said...

Salam tuan.. mohon dicadangkan pembinaan pasar baru ini diteruskan juga... jika mereka tidak mahu silakan keluar.. byk lagi org nk berniaga... jika mereka boilot... mohon mintak agensi kerajaan seperti fama mengambil alih.. percaya la.. jika kita bertegas mereka secara perlahan akan masuk berniaga jugak... puak2 buta kayu itu hanya ingin menjuarai politik sahaja.. bukan nk membantu rakyat pun..

terima kasih

amieiezam said...

anon 2.05,

melayu nih bangsanya setia...walau macamana pun keadaanya melayu akan sentiasa berada dibawah payung pemimpin...bukti nya sejak zaman kesultanan melayu lama...melaka, perak mahupun pahang setia dibawah payung duli mahkota.

melayu zaman merdeka bersatu dibawah payung UMNO atau PEKEMBAR persatuan kebangsaan melayu bersatu.. menentang malayan union!! hanya melayu yang berjuang mencapai kemerdekaan...bangsa lain hanya berjuang selepas itu!!! bukan diawal perjuangan....

kini melayu tidak memandang duli tuanku sebagai payung rakyat.. Kuasa politik lebih dominan drpd kuasa perpaduan...duli tuanku raja2melayu payung kedamaian...melayu telah retak dan terbelah...

namun mari kita terus memanjat doa yg melayu akan terus terpelihara di TANAH MELAYU a.k.a MALAYSIA

amieiezam said...

anon 10.06

dah di beri betis nak kan peha...dah dapat peha...habis di pulas..tangan yang dihulur tangan itu juga yang dikilas.

madu yang diberi tuba yang dibalas. saya hairan masih ada cina yang BODOH menolak pembanggunan hanya kerana mahukan perut sendiri yg dapat makan...

insyallah PASAR BARU GUNUNG RAPAT TETAP AKAN DIBINA itu permintaan disana.

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA
dari airmata , darah dan keringat melayu

LS8 SOKONG

LS8 SOKONG

RACIST dan perlu di BOIKOT

RACIST dan perlu di BOIKOT

FEEDJIT Live Traffic Feed

lihatlah DUNIA

amieiedaLUV

semalam...aku mengenalimu....
kemudian...aku terpaut padamu....
kelmarin...cinta ini bersatu....
dan KINI...aku terus menyayangimu...
dan ESOK...akan terus menyayangimu...
hingga AKHIR WAKTU...